Klient-serwer (system użytkownik) - system, w którym serwer świadczy usługi dołączonym stacjom roboczym. W systemie tym programy wykonywane są w całości lub częściowo na stacjach roboczych.
Wady:
- Wszystkie informacje przechowywane są na serwerze, wobec tego możliwe jest lepsze zabezpieczenie danych. Serwer może decydować kto ma prawo do odczytywania i zmiany danych.
- Istnieje wiele rozwiniętych technologii wspomagających działanie, bezpieczeństwo i użyteczność tego typu rozwiązania.
Zalety:
- Duża liczba klientów próbujących otrzymać dane z jednego serwera powoduje różnego typu problemy związane z przepustowością łącza oraz technicznymi możliwościami przetworzenia żądań klientów.
- W czasie, gdy serwer nie działa, dostęp do danych jest całkowicie niemożliwy.
- Do uruchomienia jednostki będącej serwerem z możliwością obsługi dużej ilości klientów potrzebne jest specjalne oprogramowanie oraz sprzęt komputerowy, które nie występują w większości komputerów domowych.
P2P (od ang. peer-to-peer - równy z równym) - model komunikacji w sieci komputerowej, który gwarantuje obydwu stronom równorzędne prawa (w
przeciwieństwie do modelu klient-serwer). W sieciach P2P, każdy
komputer może jednocześnie pełnić zarówno funkcję klienta, jak i
serwera. W najpopularniejszej implementacji modelu P2P, jaką są programy
do wymiany plików w Internecie każdy węzeł sieci (czyli komputer użytkownika) odgrywa rolę serwera przyjmując
połączenia od innych użytkowników danej sieci, jak i klienta, łącząc
się i pobierając dane z innych maszyn działających w tej samej sieci.
Wymiana danych jest zawsze prowadzona bez pośrednictwa centralnego serwera.
Sieć P2P charakteryzuje się także płynną strukturą, która zmienia się w
zależności od tego jakie komputery są w niej aktualnie zalogowane.
Zalety:
- automatyczne udostępnienie dobrego czata;
- rozpowszechnienie programów do ściągania;
Wady:
- o wiele łatwiej jest ściągać niż udostępniać;
- brak serwera głównego, który aktualizowałby na bieżąco połączenia użytkowników.
Karta sieciowa - karta rozszerzenia, która służy do przekształcania pakietów danych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej.
Protokół sieciowy - zbiór
ścisłych reguł i kroków postępowania, które są automatycznie wykonywane
przez urządzenia komunikacyjne w celu nawiązania łączności i wymiany danych.
Klient sieci - architektura systemu komputerowego, w szczególności oprogramowania, umożliwiająca podział zadań. Polega to na ustaleniu, że serwer zapewnia usługi dla klientów, zgłaszających do serwera żądania obsługi.

.gif)
Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń